3 april 2017

Samenhangend met de Salone del Mobile 2017 presenteren Herman Miller en Maharam “Chromatography: The Colour World of Scholten & Baijings” bij Herman Miller in Milaan. De kleurrijke expositie is ontworpen door Stefan Scholten en Carole Baijings, het in Amsterdam gevestigde Scholten & Baijings, en vormt niet alleen het wereldwijde debuut van drie nieuwe stoffen Mesh, Tracery en Pare die het duo in samenwerking met de Maharam Design Studio heeft ontwikkeld, maar ook de wereldpremière van de eerste meubelcollectie van de ontwerpers voor Herman Miller: de ColourForm Sofa Group.

Designers Stefan Scholten (standing) and Carole Baijings (seated) pose next to hanging textiles in shades of green.

Scholten & Baijings werken in patronen, texturen en kleuren. Bij het ontwerpen van meubelstukken laten ze zich inspireren door het spel van licht en schaduw, en de geometrie van vormen die uiteenlopende zit- en werkhoudingen ondersteunen. De ColourForm Sofa Group is de eerste meubelcollectie van Scholten & Baijings voor Herman Miller en de perfecte uitdrukking van het artistieke en creatieve proces van de ontwerpers. Bij alle ontwerpactiviteiten van het duo wordt de nadruk gelegd op verscheidenheid en combinatie, en in de ColourForm Sofa Group komt dit tot uiting in een veelheid van flexibele loungemeubelstukken, zoals twee- of driepersoonsbanken met of zonder armleuningen, een clubfauteuil, een voetenbank, bank, sectie-elementen en een distinctieve “tête-à-tête”. “We bieden opties en mogelijkheden omdat een product vele malen wordt geproduceerd en gereproduceerd,” aldus Stefan Scholten. “We willen bij elk exemplaar zorgen voor het gevoel dat het product uniek kan zijn.” “En hoewel we die keuzes en mogelijkheden uiteindelijk aan de klant willen overlaten,” voegt Baijings toe, “willen we tegelijkertijd laten zien hoe mooi het kan zijn om bepaalde elementen of selecties te combineren, en aantonen hoe het allemaal samen kan werken.” Elk element uit de ColourForm Sofa Group is zo ontworpen dat het afzonderlijk of in combinatie met andere elementen kan worden gebruikt om een plek voor werk, ontspanning of een adempauze te bieden.

Sheets of color samples on a work surface; a hand picks up one.

In “Chromatography: The Colour World of Scholten & Baijings” wordt de ColourForm Sofa Group gepresenteerd in de nieuwe textielcreaties Pare en Tracery, in meerdere kleurthema's. Gedurende zijn carrière als industrieel vormgever heeft het duo blijk gegeven van uiterst gevoelig kleurgebruik, waarbij het met praktische, procesgerichte methoden unieke tinten en frisse kleurpaletten creëert. Met een duidelijke focus op genuanceerde kleuren en verfijnde geometrische patronen, vormen de nieuwe producten van de ontwerpers een verschuiving van de ambitieuze ontwerpen uit eerdere samenwerking met Maharam, naar intiemere textieloppervlakken die uitnodigen tot nadere bestudering.

“Chromatography: The Colour World of Scholten & Baijings” is van 4-8 april 2017 te zien bij Herman Miller aan de Corso Garibaldi 70 in de wijk Brera in Milaan. Herman Miller en Maharam nodigen de designindustrie en het grote publiek uit voor een bezoek aan de expositie en een persoonlijke kennismaking tijdens de week van de Salone in Milaan.

Over Scholten & Baijings
Stefan Scholten en Carole Baijings richtten het in Amsterdam gevestigde Scholten & Baijings, Studio for Design op in 2000. Via een moeiteloze combinatie van handwerktechnieken en industriële processen, ontwerpt Scholten & Baijings producten die bekend staan om hun minimalistische designs, gebalanceerde gebruik van kleur en naadloze, symmetrische patronen. Tot de klanten van het bureau behoren 1616/ arita japan, Georg Jensen, BMW Group/ MINI, Established & Sons, Thomas Eyck, HAY, IKEA, Karimoku New Standard en Moroso. Het werk van de studio is onderscheiden met twee ELLE Decoration International Design Awards en vier Dutch Design Awards. De eerste monografie van de studio, Reproducing Scholten & Baijings (2015), werd geleid door Maharam, gepubliceerd door Phaidon, geschreven door Louise Schouwenberg en ontworpen door Joost Grootens. De monografie werd bekroond met een ADC Annual Award in 2016.

Over Maharam
Maharam werd opgericht in 1902 en is Noord-Amerika's grootste ontwerper van textiel voor commerciële en privé-interieurs. Maharam-producten zijn verkrijgbaar in de Verenigde Staten, Canada en Japan. In Europa zijn ze verkrijgbaar via de Deense partner Kvadrat, en in Australië, Turkije en de Verenigde Arabische Emiraten via Kvadrat Maharam. In het Pacific Rim-gebied zijn de producten verkrijgbaar via een distributienetwerk.

Over Herman Miller
Herman Miller is een wereldwijd erkende leverancier van meubels en gerelateerde technologieën en diensten. Dit mondiale bedrijf, met zijn hoofdkantoor in West Michigan, vertrouwt al meer dan honderd jaar op innovatieve ontwerpen om oplossingen te bieden voor mensen op hun werk, thuis, en voor onderwijs- en gezondheidszorgomgevingen. De ontwerpen van Herman Miller zijn opgenomen in museumcollecties over de hele wereld, en het bedrijf won ooit de Cooper Hewitt National Design Award van de Smithsonian Institution. Herman Miller, bekend en gerespecteerd om zijn leiderschap op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen, scoorde de afgelopen tien jaar hoog in de Corporate Equality Index van de Human Rights Campaign Foundation. Het bedrijf kreeg in 2016 een vermelding in de Top 100 van Healthiest Employers, en is bekroond met vele onderscheidingen op het gebied van duurzame ontwikkeling op mondiaal niveau. In het boekjaar 2016 bedroeg de omzet $ 2,26 miljard en had het bedrijf wereldwijd bijna 8000 werknemers in dienst. Herman Miller wordt verhandeld op de NASDAQ Global Select Market onder het symbool MLHR.